fredag 17. desember 2010

Fargen idag er BRUN

Å brygge juleøl er en koselig tradisjon. Tomtens kaller vi det, og det er godt tilbehør til julematen. Synes det er så fint å se når flaskene står oppstillt som tinnsoldater. Jeg lager en hette av gråpapir som jeg knyter rundt korken.

Jeg husker så godt da jeg var barn og vi reisete til farmor og farfar for å feire jul. I stua duftet det intenst av gran og svibler. Farmor fulgte meg ned i matboden for å fylle etasjefatet med julegodt. Hyllene gikk fra gulv til tak. De var fyllt med hjemmlaget brus, tomtens, honning, sylt og gelè. Kakeboksene var fulle og nybakt loff ventet.
Når jeg idag kjenner duften av svibel, ser jeg farmors hyller som er fyllt med alle jordens herligheter. Det er et sterkt og herlig juleminne.

Kjøpte en artig julekalender. Den var veldig rød. Men med maling, garn har det nå blitt ei BRUN jente med strikket lue som teller dagene for oss. Smart forvandling?

Med brunt garn har jeg også brodert litt de siste dagene. Å brodere forbinder jeg med det å ha god tid. Så jeg kjente julefreden senke seg når jeg laget denne løperen. Har planer om å brodre store monogram i jula. Det har jeg ønsket meg lenge.

Det står God Jul i begge sider av løperen. Den passet riktig godt oppå linduken.
Ønsker deg en fin førjulshelg. Koselig at du har tid å titte innom. Det setter jeg pris på!
I neste innlegg tenkte jeg å by på julekaker! Sees da.

15 kommentarer:

Tingelingeling sa...

Vakkert! Deler dine opplevelser med fulle spiskammers og gode minner! Godt å ha det å tenke på.
Ønsker deg ei fin adventshelg!

My home is my Castle sa...

herlig innlegg :)
Her har vi og laget juleøl og jeg gleder meg til å smake årets :))

God helg.
Klem,Kari

Mitt hvite hus sa...

ÅÅ hjemmebrugga øl... herlig..det husker jeg vi gjorde hjemme også.. smakte kjempegodt..


koselig..

så fin kalender du har fått deg..

ha en fin fin helg 0)

klemmer

Rekkehuset sa...

Så koselige førjulssysler! Likte løperen din veldig godt, og jeg er imponert over at du klarer å kjenne roen nå når det bare er noen få dager igjen:-) Ha en fin siste adventshelg! Klem fra Hanne.

Mira sa...

Så koselig å "besøke" deg!
Min farmor hadde også spisskammers.

Ønsker deg ei fin førjulstid!

Klem,

Linecas have sa...

Herlig innlegg!
Flaskene er jo så dekorative i seg selv også. Julens fråtseri og frodighet. mmm ja jeg har noen barndomsminner om spiskammereset til bestemor jeg også.
Løperen din er utrolig fin.
Ha en finfin kveld!
Line-Cathrin :)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

For et vakkert barndomsminne du beskriver!
Så koselig du hadde pyntet flaskene! En god idé!
Brodering er kjempekjekt. Løperen var nydelig!
Ha en flott adventshelg!
Klem fra Hjørdis

Tone sa...

Hei!! Så koselig med slike gode minner du beskriver, tenker også mer på mine besteforeldre i julen når jeg ser forskjellige ting, gode minner som jeg er så glad for å ha!!
Ha en deilig førjulshelg!
Klem fra Tone

Fjordheim sa...

Så nydelige ting. Den juleløperen var bare skjønn. Ønsker deg ei herlig førjulshelg :)

Pauline sa...

Herlige minner du beskriver, og flotte bilder og førjulsstemning du formidler!
Ha en riktig fin adventshelg! :-)

Linda sa...

Enkel og flott løper,tomtebrygg forbinder jeg også med min farmor.
Den koste seg ved ovnen,på en stor ballong,med et ullteppe rundt.
Smakte godt å søtt,husker jeg.
Gleder meg til julebaksten din:)
Her blir det sikkert også litt i helgen.I dag ble det maratondag på julehandel.Har bare et par ting igjen.Kos deg masse i helgen.
Stooor klem fra Linda:))

h.espe sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
h.espe sa...

Så herlig å se rekkene av tomtegløgg - kunne nesten se ut som om jeg var kommet til en kjøpmann fra gamle dager av.... Utrolig koselig å lese om minnene fra din barndoms jul - er nok mange som kan trekke likhetsparaleller, og får gode følelser :o)

Nyt denne siste førjulshelgen til fulle vennen!

Goklem fra Hildegunn

Unknown sa...

Nydelig innlegg og for noen vakre bilder!! ;))
Nyt av dagene nå ;))

Jeg ønsker deg av hjerte alle de gode ting♥
Nyt av julen & dens poesi, dufter & av harmoni
Å tenk om litt vi pakker opp av hjertens glede
- alt det skjønne julen har å gi!!
Varme juleklemmer jeg sender deg fra meg, Anki
♥GOD JUL♥

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan!
Nam- julesnopet ser vidunderlig ut!
Har heldigvis fått produsert litt jeg også, ingen jul uten:)
Ha en fin dag.
Klem