lørdag 17. oktober 2009

Kom innenfor!

Velkommen inn i Skulehuset!

Noen av dere har spurt om å få se bilder før jeg fyller huset med varer. Så her får du et lite glimt!
Du kommer inn i stor gang/kjøkken. Fargen er nydelig, lys grønn. Det er ca 3,5 meter takhøyde og vinduene er svært høye. Det gir en fantastisk følelse av luft og lys der inne!

Tavla er fellt inn i veggen og svært gammel. Siden det var småskolen som holdt til i dette rommet er det laget et lite trinn på gulvet slik at de små skulle rekke opp til tavla.

Langbenken som står innil veggen, fant jeg på loftet. Det er brent inn Marz 1868 på den.

Jeg klarer aldri se meg mett på jordene, fjellet og vannet. Det er herlig! Det er det kanskje andre også som ikke vil gi slipp på... Flere har sagt at jeg nok ikke er alene i dette huset.
Men jeg er ikke redd. Jeg føler meg velkommen og finner en stor ro når jeg er der. Den som er der synes nok det er hyggelig at jeg roper Hallooo når jeg kommer, og at jeg nynner mens jeg svinser rundt og jobber.
En av utstillerne var innom for å hjelpe med ommøblering idag. Ho kom med riktig kreative forslag. Det er en glede å presentere en helt ny utstilling i år! Tusen takk Evy! Du er SÅ flink!
Jeg kan nesten ikke vente med å legge på duker og pynte med gran og levende lys. Det er utrolig moro!
Jeg er glad i kaker, både å spise dem og å hekle dem. Denne kaka bør bare nytes med øynene. Ikke sett tennene i den, er du snill.
Venninner rister på hodet når jeg hekler ostekrem, gulrøtter, jorbær og vaniljekrem. Igår var det også ei som trodde ho hørte feil. Jeg sa at jeg nettopp hadde heklet pisket krem...

Unn deg ei kake! Ha ei fortsatt flott helg!


21 kommentarer:

Anita sa...

Åhhh! SÅåå bra det kommer til å bli i år også! Skjønner at det er kjempegøy å holde på, må få til noe sånt jeg også, må bare vente til jeg ikke er student lenger :0) Nå skal jeg tilbake til strikketøyet, strikker sitteunderlag. I dag har jeg grunnet en yttervegg og mannen har vinterisolert drivhuset, så nå kan vinteren snart komme, må bare få malt ett strøk først også... Litt kjedelig å drive med sånt da, for det er jo ikke bloggverdt ;0) Ha en flott helg fortsatt!

marit sa...

Denne jula håper jeg søsteren får anledning til å stikke innom deg...
Det ser så koselig ut!
Ha en fortsatt flott helg, og lykke til med forberedelsene:-)

Mitt hvite hus sa...

En helt egen stemning i dette gamle skolehuset...
Og det kommer nok til å bli et like superbra "julebutikk" i år også...
Masse lykke til..
Klem Kerstin

Lykkeliten sa...

Et fantastisk sjarmerende hus, og nydelig utsikt!
Synes jeg ser deg for meg der du svinser rundt og "hilser" på de du ikke ser.
Kanskje litt stygt gjort å sette frem fristende kaker som de ikke kan spise?
Men på den annen side så kan de ikk spise heller ...;-)

Karen Klarbæk sa...

Tusind tak for kigget i skolehuset før I går i gang. Det er lige så skønt som jeg havde håbet.
Fantastisk sted....kunne jeg finde et sted som det i Danmark, ville jeg gerne bo der.
Og sikke en skøn kage....åh hvor får man bare lyst at lave noget selv, når man ser det du laver.

Tak for lang og skøn hilsen på min blog.
Har ikke hørt tale om nogen Stof og Stil i dit nabolag.

Karen

Josefine sa...

Hei hei...
så koselige bilder fra skolehuset! Ser ut som det er klart for julestemning om ikke lenge :)

Ha en fin lørdagskveld, klem

Tino sa...

For en utrolig fin plass! Her må det bli ekstra julestemmning i et slikt sjarmerende hus.
Igjen må jeg si at det er synd at det så langt unna, det hadde vært koselig å kunne komme å se.
Ha en fortsatt fin kveld, klem:)

Monica sa...

det er virkelig flott og sjarmerendes i skulehuset:) Flotte bilder du har tatt og de muffinsene du hekler er helskjønne:) Ønsker deg en nydelig lørdagskveld:) God klem fra Monica

Hulda sa...

Skulehuset har utrolig mye sjarm! Så enkelt og fint på samme tid. Og en herlig utsikt. Artig med benken du fant, og årstallet som var brent inn. Tenk, så lenge siden!

Da vi rev opp golvet i gangen her, fant vi navnet på på Ingeborg, skrevt på en golvplate, under treplankene. Slikt er artig.. :)

Lykke til med årets JUL I SKULEHUSET! :)

lisje astrid's husblogg sa...

UTRULIG koselig!Skulle gjerne ha vore der!Lykke til;)

Prinsesse Elin sa...

Nydelig nydelig nydelig. Liker utsikten kjempegodt. Fargen i gangen er fantastisk og vanskelig å mikse. Jeg prøvde i sommer da jeg malte vaskerommet. Måtte ha mye svart i for at den skulle bli fin.
Lykke til med skolehuset og hilse til alle de andre damene som jeg kjenner:) Klem fra Elin:)

Janne i Fagerlia sa...

Såååå koselig å lese om skulehuset. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Ikke mange er så heldige å ha en slik plass...

Pauline sa...

Åååhh!!
Jeg gleder meg allerede til å komme og se (og kanskje handle litt..)!!
Lykke til videre med forberedelsene! :-)

Margrethes hus og hage sa...

For et flott sted. nydelig natur og den utsikten :) Skjønner godt du ikke klarer å se deg mett på det! Vakker skolestue med flotte vinduer.

God søndag til deg. Hilsen Margrethe

Torunn sa...

Såååå koselig .-)Gleder meg til å når julebutikken er oppe og går.

Ha en deilig søndag,
Klem Torunn

h.espe sa...

Hei Marit!
Åhhhh, så gøy dere har det med forberedelser til jul i skolehuset. Skulle ønske jeg hadde noen å gjennomføre et slikt prosjekt med jeg også! Hadde vært så gøy, men her mangler jeg både lokale og folk... ;o) Det gamle skolehuset er jo bare såå sjarmerende. Men uff, hørtes ut som du hadde litt av en jobb med å rydde etter dine 3 ubudne gjester.

Ha en strålende flott søndag videre - selv skal jeg snart ut og gå meg en tur i det flotte høstværet.

Stor klem fra Hildegunn

lavendel mio sa...

Tenk å få gå på juleshopping her da!!!
Så synd at det er så laaangt unna...men da er bloggen din god å ha, så får jeg inspiriasjon ihvertfall:)
Ønsker deg en nydelig uke,klem Hanne:)

Catherine sa...

i like the view from your window and your house is very nioce too! lovely blog catherine

Fjordheim sa...

Ja det er et koselig hus med masse sjarm og nostalgi. Skolebenken, tavla og den lange benken er bare så flotte. Det kommer til å bli skikkelig julestemning når dere får pyntet og satt frem alle dei flotte varene.
Du er flink til å hekle kaker.
Dei ser nydelige ut.
Ha ei riktig god uke :)

LIVS LYST sa...

Så utrolig koselig dere skal gjøre det. Og for et sted å ha utsalg!!

Men jeg skjønner ikke helt... leier du denne gamle skolen?? Eller har du tilgang på den hele året eller? Eller ?? hihih

Nydelig var det å se i alle fall!
Hilsen Liv

Anonym sa...

hallo ;)
Glede meg veldi til skulehuset!! og anbefalle alle å gå der ;)
Du e UNIK ;)
Hilsen Liso