tirsdag 25. august 2009

Dette blir et botanisk innlegg. Det vil handle om rogn, sypress og ikke minst den allerede omtalte Pors. Trodde det var en vanlig busk som alle visste om. Men antall spørsmål vitner om det motsatte.
Her ser du et høstbilde av PORS, eller Myrica gale, om du er stødig i latin.
Den vokser i myrområder og i vannkanten. Fra gammelt av brukte de å legge pors i sengehalmen for å holde unna utøy. Dessuten ga den en aromatisk duft. -Dette må jo være Norges svar på både oliven og lavendel!
Når høstsola skinner på blomsteroppsatsen blir fargene intense. Det er ei fargerik årstid vi går i møte.

Litt rust og sink sammen med rogn, da blir det gode greier!
Jeg rigget meg til på terrassen med saks, ståltråd, halmkranser og reiseradioen. Bordet bugnet av diverse vekster. Da har denne fruen det gøy!

Sommerblomstene ser pjuskete ut etter alle disse regnfulle ukene. Da var det fint å lage noe ny pynt. Og kranser er aldri feil, hverken ute eller inne. Jeg kledde en halmkrans med sypress før jeg festet rognebær.

Trekassen som jeg snekret for en stund tilbake begynner å få fin patina. -Jo gråere, jo bedre.
Før jeg avslutter må jeg si at dere er flinke å legge igjen kommenaterer. Det setter jeg pris på.
Da ønsker jeg deg en fargerik og vakker høstdag!

27 kommentarer:

Monicas sa...

gjett om denne var fin...du er så flink til å finne på pen pynt...trur jaggu jeg må en tur i korra å se om det er mye rognebær...ha en vakker dag

Jorunn sa...

Å så lekre farger! Man blir i godt humør av å se på :) Kransene din blir så fine, både den i dette innlegget og forrige. Ha en fortsatt god dag!

Ellemeller sa...

Flott krans!

Anita

Turid sa...

Herlig og inspirerende blogg-har bladd mæ tilbake til febr.
Kransen i siste innlegg er full av energi...

Linda sa...

Hei Marit!Flott å bruke pors som en olivengrein.Tenkte om jeg kunne bruke salvie men den tørker vel ikke så fort som pors.
Flott krans og oppsats.Herlig når høstfargene kommer i naturen.
Litt vemodig også.
Her planta jeg høstlyng,ved trappa og rosebusk i plenen ved trappa.
Ungene sparker jo ikke ball lenger så da tar jeg litt plen i bruk.
Lurte på å lage et kvadratisk bedd midt i plenen,får se....
Ha en fin uke!Klem Linda :))

anneskreative sa...

Å så fint det ble,,,,lekker krans du har laget.
Det er jo så koselig og pynte litt utenfor etter årstiden.
Dette med å bruke Pors var lurt,,,,,det hadde jeg ikke tenkt på.
Så takk for tipset.
Ha en fin høstdag,
Anne

Josefine sa...

Oj for en fin krans...så inspirerende! Den fikk jeg lyst å lage... er sikkert ekstra holdbar om en har den hengende utenfor døren.

Pors er en fin plante, vi har mye av den her hvor jeg bor. Den er nydelig når den blomstrer, men drysser litt mye da. Har smakt hjemmelaget pors-akevitt...kjempegodt:)

Ha en fin kveld, klem

Lykkeliten sa...

Jeg tilhører en av de som ikke ante va Pors var, så takk for opplæring.
Nå gjelde det bare å finne en....

Pauline sa...

Så nydelig rognebærkrans!!
Har du så mye forskjellig rogn i nærheten? Lekker var den iallefall!!
Ha en fin uke! :-)

Fjordheim sa...

Ja da vet vi hva pors er. Takk for informasjonen.
Flott krans og fine buketter du har laget. Det står dårlig til med sommerblomstene her også så det er nok på tide med noe annet snart.
Må se om jeg finner litt pors og noe rogn så kan det bli ganske så bra tror jeg.
Ha en fin dag :)

My home is my Castle sa...

Nyyydelig krans..
Så flink du er !!!Herlige høstfarger :)
Tror jeg må se om jeg finner ei myr i nærheten hehe. Er ikke kjent skjønner du ;)
Klem,Kari

Inspirational Container sa...

Så nydelig! Og helt nydelige farger!

Unknown sa...

Hei på deg! Koselig at du er med i trekningen min! :) Her på bloggen din var det så mye fint å se på. Digger det lappeteppet ditt. Det var helt nydelige farger! Ha en fin kveld. :)

Elin Osa Søreng sa...

Pors er også veldig godt å lage dram av! Nydelige krans med flotte farger, gjør så jeg gleder meg ekstra til høsten :o)

Nikoline sa...

Endå ein nyyyydeleg krans!! Det der er ikkje eg god på i heile tatt! Men synes det er så flott,og spesielt no med dei brennande haustfargane.Så synd at det ikkje varer lenger enn det gjer... og i år er det jo så utruleg masse bær også av alle slag.
Framleis er eg nok sikker på at pors ikkje veks her på mine kantar.. har aldri sett den buska du viser bilde av.
Du inspirerar stort!

Lillan sa...

åhh nå er det høst:))) det er også en flott årstid synes nå jeg:)

ha en flott høstkveld

klem fra Lillan

Anonym sa...

Jeg vet om et sted med pors her hvor jeg bor. Hvordan lager du kransen? Hva slags underlag? Eller viler du den bare sammen. Uansett nydelig og nydelig krans med rogn!

Olaug Brit

Hilsen Bodil F.T. sa...

Nydelig høstkrans!! Og Pors var jo en kjempeide!! Tusen takk for gode tips!!

Anonym sa...

Så fint! Den benken i bakgrunnen mener jeg å ha sett på det lokale gartneriet.. kjempesøt!

Mitt hvite hus sa...

Da vet vi mer om denne busken..
Nydelig krans.. virkelig en farge fyrverkeri..

Fikk faktisk veldig lyst å lage en høst krans...

>Klem =)

tania sa...

beautiful garlands
Mary

Beate sa...

For noen aldeles nydelige høstbilder!! Så flink du er til å gjøre det vakkert

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Nydelige bilder...

Ha en super dag og helg...

Lene sa...

så fine høst bilder du har tatt!
De minne meg på hvor nydelig denne årstiden er!

Ha en flott høstdag!

Lene.

Kari sa...

Nydelig!

Mia sa...

Skal si du er en driftig dame, Marit! FOR en vakker krans du har laget av rognebær. Jeg har aldrig bundet en krans av noe slag (regner ikke med kransene med løvetann som jeg som liten pike puslet med på vakre sommerdager... hihii) men nå fik jeg rett og slett lyst til å løpe ut, å plukke inn rognebær (det bugner av dem her hos meg også... betyr det at det blir mye snø i venter, min tro...?) Men så har jeg hverken en halmkrans eller slik vakker grønske til å binde de med, for ikke å snakke om manglende evne...

Nok om det, det lilla lappeteppet ditt ble alldeles herlig. Den får meg til å tenke på lyng og høst, faktisk en veldig hyggelig tanke, selv om jeg har prøvd å tviholde på sommeren lengst mulig.

Jeg håper hagefesten blir vellykket hos dere, og at værgudene er på deres side. Det blir sikkert moro, og skulle det komme en regnbyge har dere telt å søke ly i (vi hadde en nydelig dag på låvefesten vår, men det var veldig mye vind, så vi var glade for å kunne være "innendørs" og å kunne lukke låveportene for å holde den verste vinden ute. Lykke til!

Unknown sa...

Nydelig høstlig krans og bukett, med så mye rognebær som det er nå er det jo muligheter for flere å prøve seg på en dørkrans. Takk for inspirasjonen.
Klem...Ellen